Ervaringen van zorgconsumenten

voorlezen letters vergroten
De heer Alverà

“Dat de medische gegevens van mijn moeder beschikbaar zijn, komt mijn gemoedsrust zeker ten goede!’’

In het weekend belandt mevrouw Alverà (79) op de huisartsenpost (HAP). Zij krijgt een recept mee voor medicatie. Door onvolledige informatie over haar medicijngebruik is niet duidelijk dat zij deze medicatie al slikt. Een ziekenhuisopname is het gevolg.
De heer Alverà met zijn moeder

“Het was niet de eerste keer dat mijn moeder in het weekend bij de HAP belandde. Ze worstelt al jaren met haar gezondheid, en uiteraard speelt haar leeftijd ook een rol. Gelukkig kan zij mij altijd bellen als ze zich beroerd voelt. Ik had al eerder bedacht dat we een lijstje met alles dat zij slikt zouden moeten maken. Maar dat was ons allebei weer ontschoten... In de haast namen wij dat bewuste weekend wel een zakje mee waarin zij de medicijnen bewaarde. Eenmaal aangekomen bij de HAP was ze wat warrig en wist ze niet goed wat ze wel en niet slikte. Ook waren enkele medicijnen in het zakje over de datum.

De dienstdoende arts gaf haar een nieuw recept mee. Wat bleek? Het waren precies dezelfde medicijnen als die ze al slikte, maar dan onder een andere naam. Een week lang heeft ze een dubbele dosis van deze medicatie gebruikt. Dat maakte haar pas écht beroerd. Ze belandde zelfs in het ziekenhuis en moest enkele dagen blijven. Dat laten we niet nog eens gebeuren. Door haar toestemming voor het Landelijk Schakelpunt (LSP) is haar lichamelijke conditie en medicijngebruik bij alle zorgverleners bekend. De kans dat dit nog een keer fout gaat is nu een stuk kleiner. Dit komt mijn gemoedsrust - én die van mijn moeder - zeker ten goede!”

 

Maak de kans dat er fouten worden gemaakt met het voorschrijven van medicijnen kleiner. En voorkom dat je net als de heer Alverà en zijn moeder voor verrassingen komt te staan.

Regel je toestemming

Sluiten
Sluiten

Inloggen/registreren

Ik heb nog geen toestemming gegeven om mijn medische gegevens te delen

Toestemming regelen