Dat komt door de manier van werken bij zorgaanbieders.
Meestal worden je gegevens pas opgevraagd (vlak voordat) jij voor jouw afspraak bij een zorgaanbieder komt. Maar soms ook een paar dagen eerder. Dat ligt aan de manier van werken bij die zorgaanbieder. En dat kan de zorgaanbieder zelf bepalen.
Als voorbeeld:
Kom je bijvoorbeeld bij een apotheek, de huisartsenpost of vervangende huisarts dan zullen zij op dat moment jouw gegevens opvragen. Je komt daar namelijk (meestal) onverwachts langs of hebt pas kort daarvoor een afspraak gemaakt. Maar staat jouw afspraak al langer van tevoren gepland? Bijvoorbeeld bij een psychiater of een medisch specialist. Dan kan het zijn dat er eerder wordt opgevraagd zodra de dagplanningen vast staan.
Een ander voorbeeld: Bij ziekenhuizen maak je meestal lang van tevoren een afspraak. Ook zijn ziekenhuizen veel groter en zien dus heel veel mensen. Daarom worden in ziekenhuizen gegevens meestal opgevraagd zodra de planning voor de komende dag(en) vaststaat. Als die planning in de nacht wordt doorgestuurd naar de afdeling, worden ook ’s nachts jouw gegevens al opgevraagd.