Veelgestelde vragen

voorlezen letters vergroten

Nee, niet via het Landelijk Schakelpunt. Als je geen toestemming hebt gegeven, dan: 

  1. Heeft je zorgaanbieder jou niet aangemeld op het LSP. Jouw BSN is dan dus niet bekend bij het LSP. 
  2. Mag een andere zorgaanbieder, die jou behandelt, wel jouw gegevens opvragen. Maar hij ontvangt niets. 
  3. Kun jij dit zien in jouw overzicht Uitwisselingen in je persoonlijke omgeving op Volgjezorg. Je ziet dan dat jouw zorgaanbieder een opvraging heeft gedaan, maar deze is 'niet geslaagd'. 

Bedenk wel dat zorgaanbieders soms gebruik van andere (regionale) netwerken dan het LSP om medische gegevens uit te wisselen met elkaar. Je kunt dit navragen bij je huisarts en apotheken. 

Door in te loggen op de Persoonlijke Omgeving kun je meldingen instellen. Je ontvangt dan een e-mail als er iets met jouw gegevens gebeurt. In de e-mail zie je de laatste drie cijfers van het BSN-nummer van de patiënt van wie gegevens zijn opgevraagd. Zo kun je zien over wie de melding gaat. Dat is vooral handig als meerdere mensen in een huishouden hetzelfde e-mailadres gebruiken.

Het beste is om zelf contact op te nemen met de zorgaanbieders die in het uitwisselingsoverzicht staan? Zij kunnen vertellen waarom gegevens zijn uitgewisseld. Als een zorgaanbieder jouw gegevens heeft opgevraagd dan is de zorgaanbieder verplicht om hier uitleg over te geven. Ook kun je informeren bij de zorgaanbieder bij wie gegevens zijn opgevraagd (bijvoorbeeld je huisarts of apotheek). Kom je er niet uit met de zorgaanbieder, neem dan contact op met Volgjezorg.

Ziekenhuizen, maar ook GGZ-instellingen (instellingen voor geestelijke gezondheidszorg) kunnen via het Landelijk Schakelpunt medicatievoorschriften versturen naar de apotheek. Dit is geen digitaal recept, maar een zgn. ‘vooraankondiging’. Daarmee kan de apotheek zich alvast voorbereiden op jouw komst. Zo kan de apotheek efficiënter werken en hoef je minder lang te wachten als je met een papieren recept jouw medicatie ophaalt. Ook verkleint dit de kans op fouten. Voor dit doorsturen is geen toestemming nodig. Wel kun je bij jouw zorgaanbieder zeggen dat je niet wilt dat dit uitgewisseld wordt. 

Dat komt door de manier van werken bij zorgaanbieders.  

Meestal worden je gegevens pas opgevraagd (vlak voordat) jij voor jouw afspraak bij een zorgaanbieder komt. Maar soms ook een paar dagen eerder. Dat ligt aan de manier van werken bij die zorgaanbieder. En dat kan de zorgaanbieder zelf bepalen. 

Als voorbeeld: 

Kom je bijvoorbeeld bij een apotheek, de huisartsenpost of vervangende huisarts dan zullen zij op dat moment jouw gegevens opvragen. Je komt daar namelijk (meestal) onverwachts langs of hebt pas kort daarvoor een afspraak gemaakt. Maar staat jouw afspraak al langer van tevoren gepland? Bijvoorbeeld bij een psychiater of een medisch specialist. Dan kan het zijn dat er eerder wordt opgevraagd zodra de dagplanningen vast staan.  

Een ander voorbeeld: Bij ziekenhuizen maak je meestal lang van tevoren een afspraak. Ook zijn ziekenhuizen veel groter en zien dus heel veel mensen. Daarom worden in ziekenhuizen gegevens meestal opgevraagd zodra de planning voor de komende dag(en) vaststaat. Als die planning in de nacht wordt doorgestuurd naar de afdeling, worden ook ’s nachts jouw gegevens al opgevraagd.  

Een medicatievoorschrift is een bericht dat een zorgaanbieder naar een apotheek stuurt. Het is een zgn. vooraankondiging voor een recept. Daarmee kan de apotheek zich alvast voorbereiden op jouw komst. Bepaalde medische gegevens mogen zonder toestemming van de patiënt worden gedeeld. Dit gaat om gegevens die horen bij een doorverwijzing die in de meeste gevallen al bij de patiënt bekend is. Zie voor meer informatie de overige vragen en antwoorden. 

Een spoedverwijzing gaat om gegevens die horen bij een doorverwijzing in een spoedsituatie. Dit is in de meeste gevallen al bij de patiënt bekend is. Bepaalde medische gegevens mogen zonder toestemming van de patiënt worden gedeeld. Zie voor meer informatie de overige vragen en antwoorden. 

Op je overzicht Uitwisselingen staat de zorgaanbieder vermeld die jouw gegevens heeft opgevraagd. Wil je exact weten welke zorgverlener jouw gegevens heeft opgevraagd? Neem dan contact op met je zorgaanbieder. 

Op je overzicht Uitwisselingen zie je welke zorgaanbieders jouw medische gegevens hebben bekeken. Je ziet ook wanneer zij dit hebben gedaan. In de kolom ‘Geslaagd’ zie je of jouw medische gegevens succesvol zijn uitgewisseld. 

Nee, je eigen medische gegevens bekijken via Volgjezorg is niet mogelijk. Volgjezorg heeft geen toegang tot die gegevens. Als patiënt heb je wel altijd het recht om je eigen medische gegevens in te zien. Vraag dat na bij je zorgaanbieders die een dossier over je bijhouden. Via Volgjezorg kun je wel zien wat er met je medische gegevens is gebeurd bij de uitwisseling tussen zorgaanbieders via het Landelijk Schakelpunt.

Ook voor je kinderen kun je een overzicht Uitwisselingen aanvragen via Volgjezorg. Dit overzicht kun je online aanvragen via Volgjezorg en per post thuis laten bezorgen. Het is helaas niet mogelijk dit overzicht online te bekijken. Voor kinderen tot twaalf jaar hoeft alleen een ouder (of andere wettelijk vertegenwoordiger) de aanvraag te ondertekenen. Voor kinderen van twaalf tot zestien moeten zowel een ouder (of andere wettelijk vertegenwoordiger) als het kind de aanvraag ondertekenen. Vanaf zestien jaar vraagt iedereen zelf een overzicht Uitwisselingen aan, of kan dat online bekijken via de Persoonlijke Omgeving. 

Dat staat in je overzicht Uitwisselingen. Dit overzicht kun je online bekijken door in te loggen op je Persoonlijke Omgeving op Volgjezorg. Je kunt het ook per post thuis laten bezorgen. 

Sluiten
Sluiten

Inloggen/registreren

Ik heb nog geen toestemming gegeven om mijn medische gegevens te delen

Toestemming regelen